Yoav Efron ©Ofir_Abe

שוב אני, יואב אפרון, מלחין/מפיק ובעל 3 חתולים (שאני יודע עליהם).
״בעל״ שני הרכבים – ARP ו- Distorted Harmony, וחובב PS4 נאמן 😉

תקציר:
אם לא קראתם, אני ממליץ תחילה לעבור על המאמר הקודם (חלק א׳).
הפעם החלטתי להתחיל מאפס (בערך). הקורבן – שיר חדש של ARP אותו נקליט בקרוב בשם –
Dawn Of The Restless. במאמר זה, אתאר ואסביר (ואדגים כמובן) את תהליך העבודה שלי, משלביה הראשונים של ההפקה (Pre Production), להפקה עצמה ולמה שבא אחרי (Post Production).

חשוב לי לציין שלמרות שמדובר בשיר מקורי, אני משתמש בהרבה מהטכניקות גם בשירים שאינם שלי.
כמו כן – הפעם, אתם הולכים להקשיב לסקיצה – לא למיקס.

a2-Logic PreProduction Screenshot

a2-Logic Pre Production Toys

a2- Editing while writing!

טרום/הפקה.

קצת מצחיק להשתמש במונח ״טרום הפקה״ במוזיקה. מבחינתי, כל מה שנעשה במהלך כתיבת השיר ייחשב טרום הפקה וכל שאר הירקות, העריכות והאפקטים יחשבו הפקה. במקרה שלי, טרום ההפקה וההפקה עצמה הם אותו שלב. כשאני כותב, אני כבר מפיק. אני בונה את השיר כמו שאני רוצה שישמע. ממעברי התופים לשכבות השונות של הסינתים. כל אלמנט שעלה לי בראש, אקליט ואכין (גם אם אשנה את זה אח״כ). אפקטים כמו Stutters, Glitches, Radio FX, הכל יהיה כבר בשלב הכתיבה – זו פשוט צורת הכתיבה/עבודה שלי. כמו שאתם רואים – אני לא כותב בגיטר פרו! את השלב הראשון של ההפקה אני עושה על Apple Logic. התופים הם סמפלים איכותיים, הגיטרות נשמעות כמו גיטרות (מטאל!), הרית׳ם ובעצם הכל – יישמע כמו שאני רוצה שזה ישמע. ד״א, זה לא רק בשבילי.. תארו לעצמכם איזה כיף זה לקבל סקיצה של השיר שלכם… בסאונדים/מידי של גיטר פרו – תענוג לא? (לא?!).
אני מבטיח לכם שהלקוח/להקה/אמא יתחברו לשיר החדש שכתבתם/הפקתם עם סאונד נורמאלי, שמשקף ומראה בדיוק מה התכוונתם ומה עבר לכם בראש. מה גם – שאם עבדתם בצורה הזו, השלב הבא יהיה כלכך הרבה יותר קל. ד״א, רוב מה שכתבתי כאן תקף גם להפקות של אחרים – מאותן הסיבות.
בין אם זה אתם ביחד יושבים, עורכים/מעבדים ואפילו כותבים או רק בוחרים סאונדים וזורקים רעיונות יצירתיים.

אז מה קורה עכשיו? עכשיו מייצאים הכל. שלב ראשון – נותן שם מתאים לכל ערוץ – כן כן, זה חשוב!
שלב שני – בוחר מה אני מייצא כ- MIDI ומה כ- WAV. כלומר, מה אני עדיין רוצה לערוך או לשחק איתו (גם מבחינת סאונד) ומה אני שלם איתו ו״מתחייב״ אליו (מדפיס).
שלב שלישי – מייצא (תיכף תבינו למה).

* טיפ קטן לפני שממשיכים *
תלמדו לשחרר. עכשיו זה זמן מצויין להקשיב להכל, לראות מה עובד יותר ומה פחות – מה משאירים ומה מורידים – כן, מורידים. לא כל מה שכתבתם מתאים – נורא קל פשוט להשאיר הכל – החוכמה היא לדעת על מה אפשר לוותר. במקרה הזה – מחקתי ברידג׳ שלם והחלטתי לעבור מהבית ישר לפזמון. הסיבה היא שאותו ברידג׳ בגרסה שונה מגיע אחרי הבית השני – שם הוא חשוב לי אבל הרגשתי שאין לו מקום בפעם הראשונה, הרגיש לי מאולץ – פוגע במומנטום, ועד כמה שהוא היה ״יפה״, מחקתי.

* טיפ קטן ב׳ לפני שממשיכים *
עיבוד. תקשיבו לי טוב – לא מעניין אותי שהליד שלכם נשמע מדהים – אם הוא ברגיסטר של הרית׳ם – הוא לא יצא! או שתכתבו ליד חדש, או שתעלו אוקטבה. אין כזה דבר – ״נטפל במיקס״, זה שקר שאף אחד שמבין לא קונה. בדוגמה הבאה תשמעו איך הליד נשמע יפה כשהוא נמוך, אבל כמה הוא לא יוצא.. ומיד אחרי זה – איך הוא פתאום יוצא החוצה כשהוא אוקטבה למעלה. עיבוד!

a2- Production - Summing

a2- Production Aux/Groups!

a2-Production - Drums and Guitars

a2-Production - Reamping

a2-Post Production - Cleaning the Drums MIDI

הפקה/פוסט פרודקשן.

אז למה ייצאתי הכל ולא המשכתי לעבוד בלוגי׳ק? נורא פשוט – כי לוג׳יק מדהימה בעבודה עם מידי, אבל פחות עם אודיו ואוטומציה (לדעתי), קיובייס הרבה יותר נוחה לי לעבודה עם אודיו.
ד״א, גם אם הייתי ממשיך עם לוג׳יק – הייתי פותח פרוייקט חדש, קורא לו – Production – ובחיים לא ממשיך לעבוד על אותו פרוייקט. בעבר הייתי טיפש, וכבר הרסתי כמה וכמה פרוייקטים כי לא עשיתי דברים בשלבים (שלי, פרוייקטים שלי).

אז מה הדבר הראשון שאני עושה אחרי שייבאתי את כל הערוצים לקיובייס (או לפרוייקט החדש)? מסכם!
במאמר הקודם התמקדתי בחומר שכבר הופק, זוכרים כמה ערוצי סינתים (למשל) היו? אחד! עכשיו תספרו כמה ערוצים יש לנו לפני שסיכמנו? המון! (כן אני אוהב להגזים). אז דבר ראשון – אני עובר ומקשיב לכל הקבוצות (של שכבות) ויוצר להן Aux/Group בהתאם לכמה קריטריונים:
1)סאונד (אלים, עדין וכו׳) – לא תשימו סינתי מדוסטרט בטירוף עם פד עדין נכון? הכל עניין של פונקציה.
2) פוסט פרוססינג – כלומר, מה הטכנאי יעשה איתם בשלב המיקס (על זה נדבר במאמר אחר).

Synths A


Synths B

דבר שני? תופים-גיטרות. כן, כבר עכשיו אתחיל לחפש את הסמפלים/סאונד תופים שאני רוצה לשיר/אלבום. כמו כן עם הגיטרות, עכשיו זה הזמן להתחיל למצוא את הסאונד שאנחנו רוצים/מחפשים. יכול מאוד להיות שזה ישתנה, אבל לפחות כרגע, יהיה לנו כיוון, ״רמז״ לצבע/טון של השיר – זה חשוב לי מאוד כשאני מתחיל לעבוד על שאר הכלים בשיר. אני רוצה לשמוע שיר, גם אם זו ״רק״ סקיצה.

כמה דוגמאות לסאונד גיטרות



שלב הבא? נקיון.
בואו נחלק את הנקיון לכמה נושאים:
1. MIDI – כשאני כותב, אני לא עוצר ונכנס לדקויות. אני מנגן את הכל כך שאתם יכולים לתאר לעצמכם – תמיד יהיו פאשלות ביצוע. עכשיו זה הזמן שאני עובר ל- Piano Roll ומתחיל לתקן, לשנות אם צריך/רוצה ולנקות דברים לא רצויים.
2. AUDIO – זנבות לא רצויים, רעשים וכל דבר שלא צריך להיות. נניח ולקחתם סינתי עם דיליי, והעברתם אותו דרך דיסטורשן – הזנב זה כל ה״רעש״ שנשאר אחרי שגמרתם לנגן – אם לא צריך אותו – מנקים.
3. תדרים – אוקיי, כאן אני מזהיר – אם אתם עדיין לא מנוסים ויודעים מה אתם עושים – לא לגעת! המטרה כאן היא להביא את הסאונד ל״שלמות״ טרום מיקס. בואו ניקח את אחד הסינתים, לא סתם – 4 שכבות של סינת׳ אחד. לכל שכבה יש תפקיד – למשל, אחת צריכה נמוכים, בעוד השניה רק גבוהים. כאן אני דואג שהכל ישב כמו שצריך וישמע כמו שכבה אחת.

ושלב אחרון!
עכשיו אנחנו גומרים את השיר. פוסט פרוססינג – אפקטים, אוטומציות, בניית ריגוש, עניין, תנועה ואנרגיה. כן – זה המקום לעשות את זה כי השלב הבא זה מיקס (בהנחה שכבר הקלטנו הכל כמובן).
הנה דוגמה, רעיון שעלה לי ב״שלב״ הזה:

אם הקשבתם למוזיקה שלי, בטח שמתם לב שאני אוהב לשלב המון אלמנטים אלקטרונים. קחו לדוגמה את האינטרלוד הזה, גיטרה-בס-תופים קלאסי – אבל, כבר היה לנו אינטרלוד כזה מקודם ורציתי שזה יהיה ״מיוחד יותר״ – אז הוספתי עוד שכבה של סינת׳ שתעבה את הגיטרות:

עד כאן להפעם.
תודה לכולכם על שקראתם – ואנא, אם אהבתם – שתפו.

Praise the sun!

שלכם,
יואב אפרון,

This post is also available in: heHebrew