Yoav Efron ©Ofir_Abe

אודות:
שוב אני, יואב (אפרון) – מפיק, קלידן, מלחין וטכנאי מזגנים מיקס.
אני גם המפיק/קלידן של שני ההרכבים – ARP ו- Distorted Harmony.

תקציר:
בחלק הראשון התמקדנו בהקלטה, עריכה וההפקה הראשונית של הרית׳ם סקשן (תופים-בס-גיטרות) של השיר החדש של ARP, Dawn Of The Restless – בחלק זה נתמקד בשאר הכלים וכמובן – בשירה.

אם (עוד) לא יצא לכם, ממליץ בחום לעבור על שני המאמרים הראשונים – מאמר א׳ | מאמר ב׳ וכמובן חלק ג-1 של המאמר.

a3-2 Synths, Orchestra and Choir Programming

a3-2 Production Tools

a3-2 Post-Print Synth Tracks

a3-2 - Strings and Choir

קלידים, סינטים, תזמורת ולופים.

לפני שניגש לערוצים עצמם, בואו ניגע שניה בנושא חשוב מאוד שלדעתי לא נוגעים בו מספיק – התפקיד, the role של כל אחד מהכלים. ברוק ובטח במטאל, חלוקת התפקידים ברית׳ם סקשן ברורה; התופים מחזיקים את הקצב, הבס את הלואו-אנד והגיטרות שמתחלקות לרית׳ם וליד את ההרמוניה והמלודיה אבל מה עם כל השאר? ליד סינתי יכול להיות ליווי, אטמוספירה או חריכה שלוקחת את הפוקוס. פסנתר יכול להיות ליין מלודי או הכפלה מגניבה של הרית׳ם גיטרה. ברגע שאנחנו יודעים מה התפקיד של כל כלי, אנחנו יודעים איך לטפל ולשחק איתו – זה גם עושה לנו חיים (עבודה) קלים יותר וגם עוזר לנו להבין בדיוק איך ומה אנחנו רוצים לעשות איתו. לכל כלי חייבת להיות ״סיבה״ ללמה הוא שם; למה בחרנו להכפיל את הגיטרות עם סינטי שמן ואלים, או למה שמנו את הפד למעלה – חפשו את הסיבה ותראו איך השיר וההפקה הופכים ליותר מעניינים וכן, בעלי משמעות.

כשאני עובד על דמו (בין אם אני מלחין או מפיק שיר ללקוח), אני כבר יוצר שיר. דיברתי על זה במאמר ב׳, מבחינתי כל מה שאני עושה בשלב הזה – זה כבר השיר וכל מה שנשאר הוא להקליט. מכאן שכבר בשלב ה״ראשוני״ הזה, בחרתי והקלטתי את הסינתים ושאר הכלים. בגלל שאני רואה סקיצה כשיר גמור שפשוט לא הוקלט עדיין – אפקטים, עריכות וכו׳ הם חלק בלתי נפרד מהתהליך. כך שכשהסקיצה גמורה, כל הכלים כבר ״מופקים״. חשוב לי לציין שהכוונה לסאונד/צבע בלבד, לא למיקס, את זה שומרים לשלב מאוחר יותר.

עכשיו, אחרי שתי הפסקאות האלה, בואו נסתכל ונקשיב לכמה דוגמאות:

1. כשהרית׳ם סקשן נכנס (ובעצם השיר מתחיל), מצטרפת בסיבוב השני גיטרה ליד. כדי לתת לה מימד נוסף, ספייס ו״גרוב״, הכפלתי את הליין בשלוש שכבות שונות של סינתים. כאן הסינתי משמש כקישוט, כך שפחות חשוב לי שישמע ויותר ה״עניין״ שהוא מוסיף לליין. כלומר – הגיטרה היא הפוקוס.

2. בחלק השני של הפזמון, נכנסות שתי שכבות של ליד ארפג׳ אבל, למרות שזה ליין מלודי שאמור לתפוס את הפוקוס – בחרתי להרטיב (הרבה ריברב) אותו מאוד, כך שיקבל צבע של פד יותר מאשר ליין ליד. גם כאן, התפקיד הוא קישוט.

3. כדי להבדיל את הבית הראשון מהשני, החלטתי להכפיל את הרית׳ם גיטר עם סינתים אבל! חילקתי את הבית לשני חלקים ולכל אחד תפקיד שונה. הבתים מורכבים משני חלקים, הראשון עם שירה, והשני ללא. בחלק הראשון (שירה), הסינתי מתפקד כקישוט, תוספת שעושה את הליין מעניין יותר אבל לא לוקחת חלק משמעותי. בחלק השני, הסינתי לוקח חלק הרבה יותר משמעותי והתפקיד שלו הוא לעבות, להכפיל ולהוסיף נפח (ואגרסיביות) משמעותיים.

תזמורת, מקהלה ולופים, דוגמאות:



a3-2 - Vocal Session Notes

a3-2 - Vocal Session Project
a3-2 - Vox Production

שירה.

רן ירושלמי הוא הסולן ב- Dawn Of The Restless אבל לפני שנדבר על הסשן עצמו, בואו נדבר על ההכנות להקלטות שירה. הקלטת שירה נכונה מתחילה בשני דברים: גייד טוב (באלאנס של הרית׳ם סקשן כך שהגיטרות לא מפריעות לתופים אבל יש מספיק פיטצ׳/הרמוניה) ודף הערות – איפה אנחנו רוצים הכפלות, סטראו, נמוך, גבוה… הכל (נשמע טריוויאלי – אבל מציל חיים).

אז הקלטנו, וערכנו (אין באמת מה לדבר על עריכות שירה…) מה עכשיו? אחלק את הערוצים לתת קטגוריות – Vox Main, Vox Alt & BVox על אותו עקרון (בערך) של מה שדיברתי עליו בעבר – summing/סיכום ערוצים. אחרי שסיכמתי את הערוצים מגיע השלב הקריטי (מבחינתי כמובן) ביותר אבל מסוכן מאוד למנוסים פחות; היות ואני מקליט שירה ״יבש״ ללא עיבוד נוסף (קומפרסור וכו׳) – אני הולך ״לעבד״ (process) את הסורסים כאילו העברתי אותם מראש דרך כל אלו. הסיבה שהתהליך הזה כלכך חשוב בשבילי היא שאחרי כן מגיעים האפקטים ושאר הפרוססינג (ההפקה האמיתית של השירה) – ואני חייב שהם יהיו מקומפרסים, ובסאונד שאני רוצה שיהיו בניגוד לסורס הלא מעובד.

(הפסקה הזו היתה מאוד טכנית – אני יודע, היה מאוד קשה לכתוב אותה 🙂 אם יש לכם שאלות, אתם מוזמנים לפנות אליי במייל או בדף הפייסבוק שלי).

אחרי ה- saturation והקימפרוס של אגש לברירת המחדל שלי (default) – הכפלת ערוצים (אם קראתם את הראיון עם פריאל חורש, הוא מדבר על stacking – הכפלה של ערוצים שכל אחד מקבל אפקט אחר). אחרי שנים של הפקות שירה, יש לי 4 ערוצים שאני פותח תמיד – רגיל, דיסטורשן, סטראו ואחד שלא אגלה (בינתיים) ;). לא תמיד אשתמש בכל ארבעת הערוצים ובהחלט שאם ארצה, אחליף את הדיסטורשן או הפרוססינג על השירה הראשית אבל לכולנו יש את ה״דרך שלנו״ להפיק שירה – וזו הדרך שלי – כמשדובר בסקרים/גראול (אין קלין ב- Dawn Of The Restless).

Main Vox:

היות והקלטנו באמת הרבה ערוצים, חילקתי את השירה הראשית לבית (Verse) ופזמון. Alt Vox יהיו ההכפלות ו/או הסטראו שלוקח את התפקיד של השירה הראשית וכמובן ה- BVox (Backing Vocals). קולות הרקע מתחלקים לנמוכים, גבוהים ואפקטים (תוכלו לשמוע את הכל בדוגמאות למטה). הסיבה שאני מחלק אותם לתת קטגוריות היא כהכנה למיקס. לקולות גבוהים אין סיבה להשאיר את התדרים הנמוכים ואם נשים אותם ביחד עם הקולות הנמוכים (גראול למשל), אנחנו עלולים לקבל סלט של תדרים לא רצוי – בטח אם נעביר (ונעביר!) אותם דרך דיסטורשן.

*** טיפ ***
זה אמנם ישמע טריוויאלי ואפילו מיותר אבל לא תאמינו כמה זה יעזור לכם – גרסאות ופרוייקטים. כל שיר אצלי הוא בעצם כמה פרוייקטים שכל אחד הוא שלב בהפקה. הראשון יהיה הסקיצה/דמו (גם אם השיר לא שלי). הפרוייקט השני יהיה הייצוא (export) של הכלים הוירטואלים (במידה ויש) לו אני קורא ״טרום הפקה״. כל הקלטה תקבל פרוייקט משלה (כמו שראיתם פרוייקט רק של הקלטות ועריכות שירה) אותם אייבא (import) לפרוייקט ה״טרום הפקה״ ומשם אייצא לפרוייקט ״הפקה״. במידה ואני ממקסס – הפרוייקט הבא יהיה המיקס. אני ממליץ בחום לעבוד ככה – זה מקל על העבודה ועושה חתיכת סדר.

על כן, השלב האחרון לפני שניגשים למיקס הוא לסכם עוד יותר – אין שום סיבה לשלוח לטכנאי מיקס 35-40 ערוצי שירה (אל תשכחו, עשינו stacking מקודם). זה מגוחך! מה גם שלמה לכם לתת לטכנאי שלא יודע כמה דיסטורשן רציתם להתעסק עם הלבלים? אתם מחליטים, אתם יודעים כמה!

בואו נקשיב לכמה דוגמאות מהערוצים המסוכמים:

Vox Chorus A:

Vox Chorus B and BVox Hi:

BVox Chorus Low and Pitch:

עד כאן למאמר הזה. מאמר הבא ניגע בהפקה עצמה ובמיקס.

תודה לכם על שקראתם, ואם אהבתם – אנא שתפו.

שלכם,
יואב אפרון

This post is also available in: heHebrew