Yoav Efron ©Ofir_Abe

אודות:
שוב אני, יואב (אפרון) – מפיק, קלידן, מלחין וטכנאי מזגנים מיקס.
אני גם המפיק/קלידן של שני ההרכבים – ARP ו- Distorted Harmony.

תקציר:
במאמר זה, נדבר על הקלטה, עריכה וההפקה הראשונית של השיר החדש של ARP –
Dawn Of The Restless – ונתמקד ברית׳ם סקשן – תופים-בס-גיטרות.

אם (עוד) לא יצא לכם, ממליץ בחום לעבור על שני המאמרים הראשונים – מאמר א׳ | מאמר ב׳.

a3- Sequencing Drums - Edits and Randomization

a3- Drum Channels and Print

תופים – הקלטה לייב.

בעיות זמנים (יוגב גבאי לא היה זמין) ותקציב אילצו אותי הפעם לתכנת את התופים (לצערי!) אבל היות וזה נושא כלכך חשוב, אתייחס לשני דברים הכי חשובים שצריך לעשות לפני שנכנסים להקליט תופים.

אז מה הדבר הראשון שעושים לפני שנכנסים להקליט תופים?
 מכינים קליק וגייד שמיש! בהקלטת האיפי של ARP, יוגב קיבל קליק וסקיצה ״מופקת״ ללא תופים – ככל שתשקיעו בגייד, ככה הביצוע יהיה חיי ובועט יותר.
מה הדבר הבא שעושים?
 מיידעים את הטכנאי על מבנה הסט והצבת מיקרופונים – בחיים אל תגיעו להקלטה בלי לדבר עם הטכנאי מראש. למשל, למרות שזה מאוד בסיסי ומובן מאליו – הטכנאי תמיד יקבל ממני מייל עם ההצבות הבאות: דיירקטים + אוברהדס + חדר סטראו (אמצע-רחוק) + חדר מונו (רחוק) + ספוטים למצילות (הכי חשוב). עכשיו כשיש לו את זה, שיעשה מה שבא לו – אם יש לו מקרופון מדהים שנמצא על התקרה או מיקרופון שנמצא בחדר השני ונשמע מדהים (כפיים ליונתן קוסוב), שיתפרע, העיקר שהוא יודע ממה מורכב הסט (למשל, ליוגב יש שני הייהט) ומה הבסיס שאני צריך.

a3- Choosing Samples

תופים – תכנות.

היות וב- Dawn Of The Restless אני משתמש בתופים מתוכנתים, חשוב לי לעבור גם על זה. כל ספריית סמפלים מגיעה עם הבסיס (לפחות) – דיירקט, אוברהדים וחדר (לפחות אחד). לצערי כמו שאתם רואים, בספרייה שאני משתמש – Toontrack Progressive Foundry, אין ספוטים למצילות. מה שכן אפשר לראות, זה שהדפסתי חדרים נוספים לקיק, לסנר ולתומים. זה משהו שבד״כ אעשה גם בהקלטה לייב, אבל כאן היה לי חשוב במיוחד היות והחדר המקורי (לו תוכלו להקשיב בדוגמה מתחת) קטן מדיי. מעבר לזה, הכל נראה בדיוק כמו הקלטה רגילה. (טיפ: ממליץ מאוד להדפיס את ה- MIDI ולעבוד עם אודיו ברגע שגמרתם לתכנת. זה חוסך CPU ובאופן כללי יגרום לכם לעבוד בצורה אפקטיבית יותר).

דיירקט/Direct Mics

אוברהדס/Overheads

חדר/Room Mics

תופים – עריכה.

לא אכנס ליותר מדיי פרטים וטכניקליות, אשמור זאת למאמר אחר רק אגיד את זה:
אנחנו עושים רוק ומטאל, לקוונטז תופים זה לא קללה, זה כבר סטנדרט – רק בקשה אחת: עשו זאת בחכמה. תשקיעו את הזמן בלתקן טעויות ואי דיוקים (כמה זמן שזה ייקח). בחיים אל תחשבו לעשות קווינטוז, בטח לא 100 אחוז על הכל וזהו. אחרת מה הטעם בלהקליט תופים? ברגע שעשיתם את זה, הפכתם את התופים למתוכנתים (ותתפלאו לגלות שדווקא בתכנות, אנחנו משתמשים הרבה ברנדומיזציה ו/או טכניקות אחרות על מנת לתת להם את האי-דיוקים הקטנים). תזכרו – אי דיוקים קטנים זה מה שהופך ביצוע לאמיתי וחיי – אל תהפכו את המתופף שלכם למכונה. אימון אינטנסיבי + הקלטה טובה + בחירת טייקים נכונים = פחות קווינטוז.

למזלי, אני יכול להקליט/לתכנת את רוב התופים על מקלדת שליטה. ל- Logic Pro X יש אלגורית׳ם מדהים שנקרא Smart Quantize – זה בעצם קווינטוז ששומר על כל אותם אי דיוקים קטנים. אני אומר למזלי, כי זה גורם לתופים המתוכנתים שלי להישמע מאוד (מאוד) אמיתיים, בגלל שאני לא מכונה. אם יש לכם את היכולת להקליט את התופים ולא לרשום אותם עם העכבר – אתם חייבים לנסות את זה.

דיברתי על זה במאמר א׳, אך לסיכום נושא התופים אזכיר זאת שוב – אחרי העריכות והקווינטוז, אשב ואבחר את הסמפלים שאני רוצה (במידה ואנחנו רוצים להחליף את הסנר או רק ״להעשיר״ אותו) – ואת כל זה אשלח לטכנאי. בניגוד לשאר הכלים, תופים תמיד ישארו RAW/לא מעובדים (תמיד!).

Dingwall ABXXX5

DarkGlass B7K

a3- Bass Edits

בס – הקלטה ועריכה.

הגאון על הבס ב- Dawn Of The Restless הוא גיל גרוס – שהוא סוג של גורו בשבילי בכל מה שקשור לסאונד בס. לצערי, נאלצנו לדחות את הסשן, אז רק אספר לכם שגיל הולך לבוא עם ה- Dingwall ABXXX5 שלו, עם DarkGlass B7K (שיט כלכך טוב שבקרוב קונה אחד לעצמי) ועם פאקינג EBS Fafner TD600 Head… כן. נקליט 3 סורסים – DI, דיסטורשן ומגבר. במאמר הבא ניגע בהקלטות עצמן ובהפקת הבס שאני כבר יודע שהולכת להיות מרתקת. הדבר הכי חשוב מבחינתי כשמקליטים בס – זה הגייד. הטעות הכי גדולה (ונפוצה) היא לגשת להקלטות בס עם התופים As Is… כלומר, כמו שהוקלטו – לפני עריכות וקווינטוז. באלבום השני של Distorted Harmony, הקלטנו בס תופים ביחד, יוגב בחדר אחד ואיגי (כהן) איתנו בקונטרול. אחרי שסיימנו סשן תופים, עשיתי העלאות ותיקונים לבס. חוץ מזה שזה גמר אותי באותו יום, זה גם עשה לי חיים עוד יותר קשים כשניגשתי לערוך הכל. עשו לעצמכם ו/או לעורך טובה – תמיד תקליטו בס (וגיטרות!) על גייד ערוך, מקוונטז ומוכן.

ועכשיו לעריכה.

אתחיל בזה – אני לא עורך בס לפני שהתופים ערוכים, מקוונטזים ומוכנים – ואני לא עורך בס לפני שהקלטנו גיטרות. למה? כי בס עורכים עם הבייס דראם ומול הגיטרות – הקיק (הכי חשוב) הוא הרפרנס, בס חייב לשבת עם הקיק, חייב! הוא גם חייב לשבת עם הגיטרות, אבל זה פחות קריטי היות וגם את הגיטרות נושיב עם התופים/קיק – עם זאת, אני אישית תמיד עורך עם שניהם. תחשבו על זה ככה – כל הרית׳ם סקשן חייב להיות מקשה אחת, אחידה – אם לא, הלך הטייטנס של השיר.

במאמר הבא ארחיב על תהליך ההפקה של הבס ואיך השגתי את הסאונד הסופי, אך לסיום הנושא חשוב לי לציין שבגלל שבס זה כלי מסובך (ביחס לשאר הכלים), למרות כל מה שעשיתי, עדיין אצרף (בתקייה נפרדת) את הסורסים (הערוכים כמובן) הלא מופקים כשאני שולח למיקס. אי אפשר לדעת מתי הטכנאי יצטרך Extra Low-End ומומלץ שיהיה לו.

a3- Guitars Recording Session DIs

a3- Guitars Channels

a3- Guitars Mixer View

a3- Guitars Recordings Setup

גיטרות – הקלטה

את עמית פלצ׳קס הכרתי לפני כמה חודשים, עשינו איזה סשן קצר של 40 שניות בלבד וזהו. למה זה משנה? כי ב-40 שניות האלה הבנתי שזה הולך להיות אחד הסשנים הכי טייט שהיו עד עכשיו. עמית גיטריסט מדהים, וה-8 מיתרים שלו פשוט ישבה מדהים לשיר הזה.

אוקיי… שניה. לפני שניגש להקלטה עצמה, חשוב לי להעלות בפניכם משהו שיציל לכם את הסשן – הערות. כן כן, דף הערות שהכנתם מראש. איפה אתם רוצים 4 הכפלות? איפה 2 ו- center? כל זה חייב להיות רשום מראש – לפני שהגעתם בכלל לאולפן (או במקרה שלי, לפני שעמית צלצל לי בדלת).

ונמשיך. גיטרות אני מקליט DI – כלומר, כאבל מהגיטרה ישר לכרטיס קול (או דרך Direct Box). אני דואג שיהיה לנו סאונד טוב (מדמה מגברים) – לא בשבילי, בשביל הגיטריסט.

טיפ – אני מקליט גיטרות (ובס) עם אוזניה באוזן אחת כאשר אני מקשיב ל- DI ולא למדמה מגברים. ככה אני יכול לשמוע אם ברח מיתר, הטיים היה אוף או כל פאשלה אחרת שנבלעת בדיסטורשן. תזכרו – דיסטורשן משקר!

גיטרות (RAW/Unprocessed)

גיטרות – עריכות וריאמפינג

אני אוהב לערוך גיטרות כשבצד אחד יש לי DI ובצד השני מגבר ובאמצע קיק וסנר (ולרוב גם הבס). אני עורך את ה- DI (שמספק לי את ה- definition שחסר לי במגבר), מקשיב שלא דפקתי משהו במגבר עם הרפרנס באמצע שזה הקיק והסנר. יש כאלו שעובדים רק עם ה- DI וכאלו שמעדיפים לעשות ריאמפינג ולערוך את הדיסטורשן עם ה- DI כרפרנס. אין פה right or wrong – אני רק ממליץ תמיד לערוך עם DI.

אחרי שערכנו את הגיטרות, הגיע הזמן לעשות REAMPING. כלומר, לקחת את ה- DI ולהדפיס אותו – בין אם זה מדמה מגברים או מגבר אמיתי. הנה השרשור בו השתמשתי ב- Dawn Of The Restless:
DI -> PRO-RMP -> Tube Screamer Mini -> Peavey 6505 MH -> Mesa Horizontal Rectifier 2×12.
השתמשתי בשלושה מקרופונים – SM57, AT2035 ו- i5 כשהסאונד הראשי מגיע מה- 57. בנוסף, הוספתי עוד שכבה עם מדמה מגברים. כלומר הסאונד הסופי מורכב מארבעה סורסים שונים. אתם בטח תוהים מדוע הוספתי עוד מדמה מגברים. אאכזב אתכם בכך שפשוט התחשק לי, אהבתי את מה שזה הוסיף. זה לא שלא הייתי מרוצה מהסאונד של המגבר האמיתי, סתם התחשק לי לשחק קצת ואהבתי את התוצאה.

אם קראתם את מאמר ב׳, השלב הבא יהיה לסכם את הכל לערוץ אחד וכמובן פרוססינג, אבל את זה נשמור למאמר הבא.

עד כאן לחלק הראשון של המאמר. במאמר הבא ניגע בשאר הכלים, נדבר על ההפקה וכמובן – השירה, יש לנו המון מה לדבר על השירה.

תודה לכולכם,
ואם אהבתם – אנא שתפו.

יואב אפרון

This post is also available in: heHebrew