Yoav Efron ©Ofir_Abe

תקציר:

בחלק זה של הסדרה, אגע בכל תהליך הכתיבה והעיבוד של Broken, השיר החדש של ARP שהולך לצאת בקרוב. היות ואני הכותב/מלחין ומפיק של השיר, אתייחס לכל אלא כחלק מתהליך טרום ההפקה (Pre Production). אזכיר ואציין – כל הדוגמאות שתשמעו במאמר זה יהיו מהסקיצה המקורית; סמפלים ומדמים בסיסיים הנועדו להיות כלים על המערכת (CPU) והכי קלים ונוחים לתפעול.

כתיבה ועיבוד (Pre-Production)

מי שמכיר אותי כבר, יודע שאת הכתיבה וההפקה הראשונית אני עושה על Logic Pro X. מדוע? כי פונקציות המידי (MIDI) של לוג׳יק הן (בשבילי כמובן) הטובות ביותר שיש מבין כל התוכנות וכקלידן שצריך לעבוד עם סמפלים (תופים, בס, גיטרות וכמובן קלידים), לוג׳יק מבחינתי זו התוכנה הנוחה ביותר.

כשאתם שולחים לי פרוייקט גיטר פרו (או מידי) אני מייבא אותו לטמפלייט הפקה/כתיבה שלי שמורכב משלושה כלים: תופים, בס וגיטרות רית׳ם.
בשירים האחרונים, יוצא לי בעיקר לכתוב ולעבד את הריפים עד שאני מרגיש שהם שם ורק אז להוסיף תופים ושאר תבלינים (סינתים, אפקטים וכו׳). כך גם היה בשיר הזה; השיר מתחיל בריף דיסוננטי יחסית שבור עליו בניתי גרוב תופים שהרגיש לי מתאים ובסיבוב השני נכנס הבס:
כמו הרבה מאיתנו, עשיתי קופי פייסט לסיבוב השני ואז קלטתי – זה המקום שהבס נכנס ואין לי 0 (הצליל הנמוך שלו ושל הגיטרות) – איזו טעות תהיה לעשות פה קופי פייסט! כל האימפקט של הבס ומעבר התופים יתפספס אם לא אשנה טיפה את הריף ואחמיא לבס שנכנס. כאן המפיק שבי נכנס לתמונה.

כמפיק (ומלחין), אני אוהב סאונד גדול, פתוח וכתיבה/הלחנה ״צבעונית״ כמה שאפשר (גם בשיר כבד כמו זה), כך שכאשר הגעתי לברידג׳ הראשון, מיד ידעתי שארצה לנפח אותו עם סינתים. הריף/גרוב ה״בסיסי״ נשמע כך:
תסכימו איתי שזה מקום מושלם להוסיף קצת שכבות של קלידים 😉

והגענו לפזמון שמבחינתי אמור להוות אתנחתא רגשית (כלומר קונטרסט לכל הכעס והעצבים שהיו עד עכשיו) למאזין. השיר דיי אלים ומדבר על מחלות נפש והתאבדות בעוד שהפזמון ״אופטימי״. כמפיק שהוא גם המלחין, היה לי חשוב שהסאונד הבסיסי ישתנה, מסגור לפתוח וזה כמובן התחיל בגיטרות שעברו לנגן גבוה (ופתוח).
גם התופים עוברים לגרוב פחות עמוס ויותר ״נינוח״:
וכמובן – מלא סינתים / אמביאנס ואוירה:
כל ההחלטות המודעות האלה הן חלק מתהליך הכתיבה וכמובן טרום ההפקה שאנחנו עושים כמפיקים. כתיבה וסאונד הולכים ביחד. גיוון ועניין הם חלק בלתי נפרד – חשוב לזכור את זה ולחשוב על כל אלה.

עד כאן למאמר זה. בחלק הבא אדבר על המעבר לקיובייס ובשלב הבא של התהליך שהוא ההפקה עצמה. נשפצר את הסאונדים הבסיסיים ונתחיל וניגע במיקס הבסיסי של השיר.

שאלות, טענות ובקשות נא לשלוח ל- contact@sw5b6s7gi.de-02.live-paas.net
שלכם, יואב אפרון

This post is also available in: heHebrew