Yoav Efron ©Ofir_Abe

תקציר:

היי, שבתי לעוד מאמר והפעם אדבר על החסרונות שבאולפן הביתי והבעיות שמגיעות וקורות כשאתם מתקמצנים על הפקת השיר שלכם (או של לקוח).

אל תבינו לא נכון, האולפן שלי הוא ביתי ואני תומך נלהב שלכל אומן תהיה היכולת והאמצעים להקליט ולהפיק את עצמם, אבל כשאתם מקליטים על ציוד פושט או לא מספיק ברמה, כשאין לכם את הידע והנסיון הדרוש ואם רק ניסיתם לחסוך כמה אלפי שקלים (כן, אני מדבר אליכם שחושבים שלהפיק שיר/אלבום זה עסק זול) – אתם מזלזלים ופוגעים רק בעצמכם.

בס וגיטרות.

אחד הדברים הראשונים שאני שואל גיטריסטים (ולהקות) שמתחילות לעבוד איתי זה אם ואיזה ציוד יש להם בבית. סיבה אחת היא שאני מעדיף שאת הסקיצות והדמואים יקליטו בעצמם בנוחות, הסיבה השניה היא האם תהיה לנו האפשרות לחסוך שעות הקלטה ואולפן ולתת להם להקליט גם את הסורסים בעצמם. עד היום לא נתקלתי בחבר׳ה עם ציוד מתאים (לסיבה השניה).

אך עם זאת(!), רוב הסורסים שאני מקבל הוקלטו על אותו ציוד זול יחסית בצורה לא מקצועית ומחושבת, למה?!

1. יש סיבה שבשוק קיימים כרטיסי קול יקרים.
אל תבינו לא נכון, ה- Focusrite ב- 600 ש״ח שלכם הוא כרטיס מעולה – לסקיצות.

2. סורסים.
אני יוצא מתוך נקודת הנחה שגם אם הקלטתם מגבר לייב, הקלטתם DI במקביל או כמו שכתבתי במאמרי הראשון – ״אם אין DI, לפח!״. ובחזרה לסורסים. שנים ישבתם על טכניקה, חודשים התאמנתם וחישבתם את השירים… ואז הקלטתם עם כרטיס קול ב- 700 ש״ח לא כולל מע״מ והחלטתם לפגוע (כן, לפגוע) בסורס. חיברתם את הגיטרה ישירות לכרטיס קול והשתמשתם בפראמפ (קדם מגבר) זול. לי זה נשמע טירוף וזלזול מוחלט בכל העבודה הקשה שהביאה אתכם להקלטות. פראמפ זה הדבר הראשון בשרשור (להוציא את הגיטרה והפדאלים כמובן). זה הרכיב שמגביר את הסיגנאל המאוד חלש של הגיטרה שלכם. הוא זה שצובע (או לחילופין ״מנסה״ לא לצבוע) ומעצב את הסאונד של הגיטרה.

בואו ניקח לדוגמה את BAE 1073DMP שהוא ״שעתוק״ איכותי מאוד של פראמפ עוד יותר איכותי. מדובר בפראמפ של ערוץ אחד בלבד(!) – הוא עולה 6600 ש״ח. בכרטיס הקול ב-700 שלכם יש שני פראמפים לפחות…  אתם מבינים מה אני אומר? כל חלק בשרשור מוסיף או גורע מהסאונד, בין אם זה הפראמפ, הממיר (AD) או כל דבר אחר.

נורא קל לדעת שהסורס הולט בפראמפ/כרטיס קול זול – הוא לא משחק יפה עם מדמי מגברים (בד״כ) ועושה לנו הטכנאים חיים קשים במיוחד. אם מטרתכם מראש היתה ריאמפינג, דפקתם את הכל כי חשבתם שתחסכו כמה מאוד שקלים – כפיים!

3. DI
כדי להגביר את הסיגנאל (כמו שצריך) החלש מהגיטרה, הכרטיס קול משתמש ב- Direct Injection Box (או DI) משלו. שוב, כרטיס קול ב- 700 ש״ח כולל בתוכו DI, קדם מגבר, ממירים וכמובן עוד כמה וכמה דברים… משמע = ה- DI של הכרטיס שלכם לא טוב (וגרוע מכך!). יש סיבה שה- DI הנפוץ בשוק עולה בין 700 ל- 1000 שקלים, רק קופסה אחת.

תופים.

מה קשור אולפן ביתי ותופים? כלום, אבל היות והנושא נוגע גם בתקציב נמוך (דלות תקציב אם יורשה לי), מרגיש לי לנכון להעלות את עניין התופים ואיתם – ההפקות הזולות.

1. טכנאי טוב = לא חבר.
אז לחבר (של חבר של) יש ״אולפן״, ויש בו אפילו ״תופים״, והוא עשה לכם ״בנזונה של מחיר״ – איזה כיף לכם. אז מה אם הפראמים והקונסולה זולים/לא מטופלים/מטופחים. אז מה אם יש לו איזה סט מקרופונים שקנה ב- 1500 שקל. אז מה אם הנסיון שלו מסתכם בהקלטות פושטיות, היי לפחות עשה לכם ״בנזונה של מחיר חברים/משפחה/מיוחד״.

אם אתם רוצים שיחליפו לכם את כל התופים בסמפלים (כולל מצילות!) – וייקחו לכם 180 לשעת עריכה, ובסופו של דבר כל מה שיצא זה תופים מסומפלים וכמעט מתוכנים – לכו על זה. אם לא, תשקיעו בטכנאי שלכם. הוא יגיד לכם באיזה חדר/אולפן להקליט. הוא מנוסה – הוא יודע. הטכנאי שלי ד״א זה יונתן קוסוב.

2. חדר, חדר וחדר (וקצת ציוד).
אלא אם החלטתם שהסאונד יהיה קטן, יבש (ובשבילי חסר טעם ועניין לרוב) – אתם רוצים לייב room טוב, יפה, מצלצל ו…. חיי. חדרים טובים וגדולים אין ובשפע והם גם לא זולים – אבל רק אזכיר לכם – יש סיבה שקוראים לזה Live Room.

3. סורסים.
לא תאמינו כמה מקרופון ופראמפים משנים. כמובן שהברור והמובן מאליו הוא הסאונד; כל מקרופון נשמע אחרת – יש לו EQ CURVE שונה, מכניקה אחרת וכו׳. מה שרובכם לא יודעים, שמלבד הצבע – גם העוצמה, חוזק המכה, אופיה וכדומה משתנים עם כל מקרופון. יצא לי לשמוע הקלטות של מתופפים שמנגנים חזק בטירוף ויצאו ״ילדים״ בהקלטה כי המקרופון לא התאים (והוצב לא נכון) לוייב.

טכנאי טוב יודע באיזה ציוד להשתמש, מכיר את הכלים והחדרים העומדים לרשותו – זכרו את זה.

שירה.

בקצרה, כמה דברים שחייבים לדעת ולזכור:

1. אין מקרופון אחד שמתאים לכולם. למשל, ה- SM7B (אהובי) מדהים, אבל לא יושב על כל זמר. תמיד תעשו בדיקה, תקשיבו ותבדקו – אל תכפו מקרופון על זמר והפקה רק בגלל שאין עוד אופציות – זה לא תירוץ!

2. גם כאן, קדם מגבר הוא קריטי. תקשיבו, תנסו ותתנסו – חלק יעדנו וחלק יקשיחו את הקול.

3. אמביאנס ורעשי רקע. כמקליטים באולפן ביתי (שאינו מטופל מספיק – בטח לא כמו ISO Booth) יהיו הדהודים ורעשי רקע. זכרו תמיד, גם אם אין רעשי רקע – חדר תמיד מוקלט, גם אם אתם לא שומעים אותו. על כן אני ממליץ בבדיקה לשים אוזניות טובות ולהגביר את הווליום – אם שמעתם, לא טוב.

זהו אולי המאמר החשוב ביותר שלי עד כה, מקווה שהבנתם – ונהינתם לקרוא 🙂
ואם אהבתם, אנא שתפו.

שאלות, טענות ובקשות נא לשלוח ל- contact@yoavefron.net
שלכם, יואב אפרון

This post is also available in: heHebrew